publicatii




istorii

 

baner

 

Get Adobe Flash player

SFATUL SPECIALISTULUI: ”INVESTEȘTE ÎN ACEL DOMENIU, CARE ÎL CUNOȘTI CEL MAI BINE!” PDF Imprimare Email

Specialiștii în Dezvoltarea Afacerilor din cadrul Federației Naționale a Agricultorilor din Moldova AGROinform acordă suport și asistență antreprenorilor la dezvoltarea propriilor afaceri, în special, la elaborarea studiilor de fezabilitate, a planurilor de afaceri și de pregătire a dosarelor incluzând tot setul de documente pentru producătorii agricoli care doresc să acceseze finanțare atât din partea băncilor comerciale și a organizațiilor internaționale, cât și din fondul de Subvenționare. Specialiștii AGROinform, având o experiență vastă în domeniu, reușesc să presteze aceste servicii în timp util și în conformitate cu toate cerințele de bază ale finanțatorilor. Mai multe detalii aflăm de la Vasile Pojoga, Specialist Principal în Agrobusiness și Sisteme Informaționale de Marketing (SIM) în cadrul Federației Naționale a Agricultorilor din Moldova.

- Dl Pojoga, care sunt serviciile prestate agricultorilor de către specialiștii AGROinform întru susținerea dezvoltării afacerii lor?

AGROinform prestează o gamă largă de servicii consultative, orientate la dezvoltarea afacerilor fermierilor în spațiul rural. Asistența oferită antreprenorilor poate fi clasificată în două nivele:

1.consultanță individuală (și aici mă refer la elaborarea aplicațiilor pentru finanțări, administrarea și impozitarea, efectuarea analizei economice a întreprinderii, elaborarea planurilor de afacere, consultanță în marketing, consultanță legală, studii de fezabilitate, studii de piață, tranzacții asistate și intermediate, vizite în teren cu consultanță la fată locului).

2.consultanță în grup (nemijlocit - discuții în grup, instruiri, mese rotunde, conferințe pe produs, schimb de experiență, vizite de afacere, participarea la diferite expoziții și târguri.

-Dacă e să vorbim despre asistență și consultanță în accesarea finanțării, care sunt organizațiile la care AGROinform este acreditată în prezent pentru prestarea serviciilor de elaborare a planurilor de afaceri?

În prezent, noi suntem acreditați la Unitatea Consolidată pentru Implementarea Programelor Fondului Internațional pentru Dezvoltarea Agricolă (UCIP-IFAD), la Agenția pentru Intervenții și Plăți în Agricultură (AIPA), la Unitatea de Implementare a Creditului de Asistență acordat de Guvernul Republicii Polone. Din păcate, implementarea acestui credit s-a stopat, însă sperăm că termenul de creditare pentru Creditului Polonez, va fi prelungit.

De-a lungul timpului s-a mai conlucrat foarte eficient cu Proiectul de Investiții și Servicii Rurale (RISP), cu Proiectul Competitivitatea Agricolă și Dezvoltarea Întreprinderilor (ACED), dar și cu  Programul Compact de asistență oferită Republicii Moldova de către Guvernul SUA prin intermediul Corporației Provocările Mileniului.

Pe lângă aceasta, mai acordăm asistență antreprenorilor la pregătirea planurilor de afaceri pentru contractarea creditelor directe de la băncile comerciale, dar și la pregătirea dosarelor pentru accesarea fondurilor din alte programe, cum ar fi  Programul Național de Abilitare Economică a Tinerilor (PNAET) sau Programul de Atragere a Remitențelor în Economie (PARE 1+1).

- Ne puteți oferi câteva cifre relevante privind accesarea de fonduri de către producătorii agricoli care au apelat la serviciile AGROinform?

Deja de mai mulți ani, AGROinform acordă asistență producătorilor agricoli la pregătirea dosarelor pentru accesarea mijloacelor din fondul de Subvenționare. Foarte mult se lucrează în teritoriu, prin organizațiile noastre regionale, care colaborează direct cu producătorii agricoli din zonele rurale. Inclusiv, în anul 2015, s-au  pregătit cele mai multe dosare pentru subvenții, iar, potrivit raportului AIPA pentru anul trecut, dacă e să vorbim despre repartizarea fondului de Subvenționare conform Asociațiilor profesionale, întâietatea aparține Federației Naționale a Agricultorilor din Moldova. În 2015, 983 de membri ai AGROinform au beneficiat de subvenții în valoare totală de 121 milioane 543 mii lei.

Dacă e să vorbim despre planurile de afaceri, în 2015, specialiștii AGROinform au elaborat peste 28 de planuri de afacere în sumă totală de 23,7 mil. lei și circa 3 mil. Euro. Aici trebuie să mai menționez faptul că un succes aparte l-au înregistrat planurile de afaceri elaborate pentru accesarea fondurilor prin programele IFAD, și care s-au creditat în proporție de 100%, un rezultat remarcabil.

Totuși, trebuie să recunosc faptul, că cea mai mare problemă rămâne a fi cea legată de  planurile de afaceri, elaborate pentru accesarea mijloacelor financiare din Creditul Polonez, care, după cum știți, a fost stopat. Asta, deși compania pentru care am elaborat anume noi planul de afaceri pentru accesarea fondurilor din Creditul Polonez a fost una dintre primele două care au fost acceptate pentru creditare.

-Aici vreau să Vă întreb: Pentru ce solicită de obicei fermierii moldoveni creditare? În ce  investesc ei, de fapt, sumele accesate?

Trebuie să menționez că cele mai solicitate credite pentru investiții în agricultură sunt cele pentru procurarea tehnicii agricole (tractoare, combine și alte utilaje de prelucrare a terenurilor). În afară de aceasta, mai sunt serele – cu alte cuvinte – creditarea cultivării legumelor în spațiul protejat. Nu în ultimul rând, agricultorii solicită creditare pentru procurarea echipamentelor pentru prelucrarea post- recoltare a producției  (uscătorii, frigidere, case de ambalare).

-Dl Pojoga, dar care sunt cele mai frecvente probleme la solicitarea creditelor de către antreprenori?

Prima și, astfel, cea mai mare problemă, este lipsa gajului. Mai ales – în cazul tinerilor antreprenori. De fapt, puțini dintre fermieri au ce pune în gaj, atunci când sunt la început de cale!  În aceste cazuri, antreprenorii apelează cel mai frecvent la părinți, la rude... O alternativă sunt Fondurile de Garantare. Acestea, însă, prevăd un comision aparte, care trebuie achitat ulterior, dar Fondul este, totuși, o soluție.

O altă problemă o constituie rata înaltă a dobânzii solicitată de băncile comerciale. De aceea mulți agricultori recurg la creditarea din partea organismelor internaționale, care oferă condiții mai avantajoase.

-Credeți că asistența unui specialist este inevitabilă atunci când vine vorba despre pregătirea pachetelor de documente și elaborarea planurilor de afaceri pentru accesarea creditelor, a granturilor sau a subvențiilor? Oare nu poate un antreprenor să elaboreze de sine stătător un plan de afaceri pentru accesarea fondurilor?

Desigur, sunt antreprenori pregătiți, cu studii economice, care sunt capabili să elaboreze un plan de afaceri și să pregătească un dosar de documente pentru finanțare, dar, consultația specialistului este necesară, deoarece afacerea trebuie privită și apreciată dintr-o parte. Un specialist, de fapt, asta face! Să știți că la noi antreprenorii vin ca la doctor, sau, dacă vreți, ca la avocat... Noi trebuie să cunoaștem toate detaliile (la ce etapă este afacerea, istoria de creditare, datoriile pe care le are antreprenorul, studiile, punctele slabe și punctele forte). Un specialist întotdeauna va aprecia mult mai corect în ce direcție trebuie dezvoltată afacerea dată. Haideți să Vă dau un exemplu! Nu o singură dată antreprenorii au venit la noi cu o idee, dar au plecat cu alta (după consultația și sfatul nostru). Rolul specialistului în acest caz este de a depista în ce domeniu antreprenorul este mai bine instruit și informat! După părerea mea, deviza în cazul dat este: ”Investește în acel domeniu, care îl cunoști cel mai bine!”

În aceeași ordine de idei, specialistul face studiul de fezabilitate a întreprinderii, știe să identifice indicatorii care arată posibilitatea afacerii de a se extinde pe parcursul dezvoltării... Să nu mai zic despre faptul că cerințele cu privire la conținutul și forma de depunere a pachetului de documente pentru finanțare sunt foarte riguroase, iar un expert, cu siguranță, le cunoaște mult mai bine...

-Există producători agricoli care nu sunt eligibili în procesul de aplicare pentru finanțare din cadrul proiectelor în derulare, care sunt aceștia de fapt?

Aveți dreptate, sunt unii producători agricoli, care din start, nu pot pretinde la finanțare. Vorbesc aici despre antreprenorii aflați în stare de insolvabilitate sau în procedură de faliment, în procedură de  reorganizare sau în orice alte proceduri judiciare.

 

-Producătorii agricoli trebuie să vină la Chișinău la sediul AGROinform pentru a solicita prestarea acestor servicii, sau se pot adresa la Organizațiile Regionale ale Federației?

Nu, nu este obligatoriu ca producătorii agricoli să vină la Chișinău pentru o consultanță sau ca să solicite pregătirea unui dosar pentru a merge la bancă. Ei pot oricând apela la organizațiile noastre regionale care sunt prezente în absolut toate regiunile țării, unde îi așteaptă consultanți bine pregătiți și cu experiență, la care pot apela cu toate întrebările ce țin de promovarea afacerilor în agricultură. Și, desigur, atunci când este vorba de cazuri mai complexe, cum ar fi elaborarea planurilor investiționale, necesitatea de a accesa credite în sume mai mari, etc, agricultorii se pot adresa direct la specialiștii din cadrul echipei naționale AGROinform, cu sediul la Chișinău.

Stela Vdovii