publicatii




istorii

 

 

Get Adobe Flash player

PRIMA CONFERINȚĂ INTERNAȚIONALĂ CU FORUM COMERCIAL “RETAIL-UL ȘI EXPORTUL PRODUSELOR HORTICOLE PROASPETE ÎN MOLDOVA”

La 23 noiembrie 2016, la Chișinău și-a desfășurat lucrările Prima Conferință Internațională cu Forum Comercial “Retail-ul și Exportul Produselor Horticole Proaspete în Moldova”. Evenimentul, organizat prin efortului comun al Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) și Organizația Națiunilor Unite pentru Alimentație și Agricultură (FAO) – în colaborare cu Federația Națională a Agricultorilor din Moldova AGROinform, a reunit peste 120 producători, comercianți angro și cu amănuntul, experți în piață din toate regiunile Moldovei, precum și reprezentanți ai importatorilor și rețelelor de supermarketuri din Belarus, Tadjikistan, România, Federația Rusă și Ucraina. Producătorii agricoli de la noi au avut oportunitatea să comunice cu reprezentanții rețelelor de comerț modern din țară și de peste hotare despre condițiile de livrare a produselor către acestea, să negocieze posibilități, prețuri, termeni, cantitate și să încheie contracte de colaborare.

” Acest eveniment, prin conceptul de organizare, segmentul comercial vizat și geografia participanților, este o premieră pentru Republica Moldova. Noi am studiat practica altor țări în organizarea și desfășurarea unor astfel de evenimente, în special – a țării vecine, Ucraina și am fost încurajați de succesele obținute de colegii noștri. Este important de menționat, că în cursul acestor reuniuni, care pun un accent sporit pe partea practică în stabilirea relațiilor comerciale, se obțin rezultate destul de bune. Noi cunoaștem foarte bine necesitatea producătorilor agricoli de a identifica noi piețe de desfacere, fapt care ne permite să credem că  acest Forum Comercial va deveni în timp unul tradițional.” – a declarat Aurelia Bondari, Director Executiv al Federației Naționale a Agricultorilor din Moldova ”AGROinform”.

Evenimentul a vizat promovarea legăturilor pozitive în cadrul sectorului și diseminarea celor mai bune practici în domeniul marketingului, producerii și gestiunii post-recoltă, în vederea susținerii dezvoltării sistemului de comerț modern și noilor oportunități de export.

“Gradul de diversificare a exporturilor moldovenești de fructe și legume este foarte jos, mai mult de 90% din exporturi fiind direcționate către piața Uniunii Vamale Eurasiatice” a menționat Andriy Yarmak, economist FAO. “Noi încercăm să ajutăm producătorii locali în dezvoltarea de noi piețe atât în Moldova, cât și în afara ei. Aceasta necesită modernizarea întregului lanț valoric.”

“Accesul la piețe de valoare înaltă, locale sau de export, rămâne o provocare majoră pentru producătorii de fructe și legume din Moldova. Noi putem ajuta producătorii să răspundă acestei provocări prin oferirea de consultanță specializată, precum și de finanțare necesară oricăror viitoare investiții.”, a menționat Victoria Zinchuk, Director Interimar pentru Sectorul Agroalimentar, BERD.

Anterior conferinței, FAO și BERD au efectuat analiza lanțurilor valorice pentru principalele culturi horticole ale țării. În baza acestora, au fost organizate trei seminare regionale specializate pentru 150 producători locali privind îmbunătățirea calității ofertei de fructe și legume la standarde de calitate acceptabile pentru anumite piețe de export și rețele de supermarketuri.

„Ne-am propus câteva obiective. În primul rând, noi am testat lucrurile în teritoriu. În prima fază a proiectului respectiv, inițiat și lansat de către ONU, FAO și BERD, am organizat trei seminare regionale în trei raioane (Cahul, Nisporeni și Hâncești) la care au participat trei experți din partea FAO din Italia, Ucraina și Rusia. Am avut și experți independenți din Italia, dar și experți naționali. Am discutat despre două probleme. Am vorbit despre tehnologiile noi, moderne și care pot fi aplicate în Republica Moldova pentru sporirea competitivității producției agricole.

Cea de-a doua problemă discutata a fost identificarea noilor piețe. Experții au menționat piețe concrete care ar fi gata să primească și să cumpere producția autohtonă, din Republica Moldova. la fiecare din aceste seminare au avut un număr dublu de persoane interesate față de numărul de participanți preconizat inițial. După aceste seminare am organizat conferința internațională, în cadrul căreia au introdus un nou element, în afară de tehnologiile noi și accesarea piețelor, am invitat nouă rețele de magazine (cinci de peste hotare și patru locale). Am organizat un forum comercial, după lucrările conferinței, unde 38 de întreprinderi din Republica Moldova și-au propus ofertele pentru rețelele respective. Au lucrat unul la unu. A fost un exercițiu interesant. Fermierii, dar și rețelele care au participat au rămas foarte mulțumiți pentru că au stabilit primele contacte și relații în baza ofertelor concrete”, a precizat vice directorul Federației Naționale a Agricultorilor din Moldova AGROinform, Iurie Hurmuzach.

 

Создание сайта Studio Webmaster