publicatii




istorii

 

 

Get Adobe Flash player

INSTRUIRI ÎN DOMENIUL SPORIRII EFICIENȚEI LANȚULUI VALORIC ÎN HORTICULTURĂ PENTRU AGRICULTORII DIN MOLDOVA

Cu o experiență vastă în domeniul agriculturii, cu o sete mare de a munci și cu o dorință enormă de a câștiga un ban din munca de zi cu zi, producătorii agricoli de la noi știu să crească producție buna, calitativă și gustoasă. Doar că atunci când ajunge timpul să o vândă, se ciocnesc de probleme mai mărunte și mai mari. Unde să găsească piață de desfacere? Cum să propună marfa cumpărătorilor? Cum să facă față concurenței?

La aceste, dar și la alte întrebări ce țin de oportunitățile de vânzare și export a producției agricole și-au propus să răspundă  experții în domeniu, în cadrul unui șir de seminare informative, organizate de către Federația Națională a Agricultorilor din Republica Moldova AGROinform, împreună cu câțiva experți din cadrul Organizației Națiunilor Unite pentru Agricultură și Alimentație (FAO). Timp de 3 zile, antreprenorii din Cahul, Hâncești și Nisporeni au putut afla de la specialiștii din domeniu cum pot spori eficiența lanțului valoric a unui produs.

Cumpărătorul de astăzi are cerințe mult mai mari decât altă dată față de produsul pe care dorește să-l cumpere. Aspectul mărfii, modul în care este promovată producția, un sortiment bogat și divers – totul contează, spun experții. Din păcate, producătorii agricoli din Moldova abia fac primii pași, mai mult intuitivi, în materie de promovare, marketing și cucerire a piețelor de desfacere. Tocmai pentru a-i informa despre toate aceste nuanțe, experții FAO au venit în fața agricultorilor.

Andriy Yarmak, economist în cadrul FAO, Italia, a explicat următoarele:

”Investigațiile noastre arată că producătorii agricoli adesea nu sunt pregătiți pentru alte piețe. De obicei, lucrează prin intermediari, însă doresc să ajungă direct la cumpărători prin rețelele de supermarketuri. În acest sens, este foarte important ca ei să fie la curent cu schimbarea dinamică a lucrurilor.

Prin creșterea eficienței pe tot parcursul lanțului valoric se reduc pierderile și crește prețul produsului. Numai marketingul ne permite să câștigăm bani, fără marketing avem parte doar de cheltuieli. Trebuie să învățăm să punem la dispoziția cumpărătorilor produse și nu materie primă! – acesta este mesajul principal pe care vrem să-l transmitem. Al doilea mesaj este că niciodată cumpărătorul nu va veni să-ți bată la ușă (cu excepția unor cazuri foarte rare) – producătorul trebuie să meargă să caute, să găsească, să convingă cumpărătorul de faptul că anume produsul lui este cel mai bun. Și aici, rolul nostru, al experților este de a da un imbold producătorilor din Moldova pentru ca ei să caute informații, să țină mâna pe puls, cum am spune!”

Dezvoltarea lanțului valoric este unul dintre obiectivele de bază ale Federației Naționale a Agricultorilor din Moldova AGROinform. Pentru a obține profit nu este suficient doar să crești producție calitativă, mai este mult de lucru, până când producția va nimeri în coșul cumpărătorului, iată de ce agricultorii care vor să obțină un profit decent, dar să nu-și vândă marfa cu bănuți,  au nevoie de instruire.

”Aceste seminare de informare cu genericul ”Sporirea eficienței lanțurilor valorice horticole în Moldova” se desfășoară în cadrul unui proiect, care este finanțat de către FAO. În acest context, discutăm cu producătorii agricoli, cu procesatorii, cu exportatorii, despre diferite oportunități de dezvoltare a lanțului valoric. De remarcat faptul că la aceste evenimente avem experți de la FAO, din Italia, dar și experți locali, împreună cu care vom încerca să abordăm toată multitudinea de probleme, care țin de dezvoltarea lanțului valoric, inclusiv și de promovarea marketingului” – ne-a spus vice-directorul Federației Naționale a Agricultorilor din Moldova AGROinform, Iurie Hurmuzachi.

Producătorii agricoli din țara noastră, tradițional, se orientează spre piața rusească, dar atunci când spun piața rusească, au în vedere marile metropole, cum sunt Moscova sau Sankt-Petersburgul. Totodată, Federația Rusă este o țară mare, iar în regiunile mai îndepărtate, precum Siberia, Ural, Volga, locuiesc mulți oameni  - potențiali cumpărători. Despre oportunitățile de export a producției agricole pe aceste piețe din Federația Rusă le-a vorbit producătorilor din țara noastră, Alla Sagoiacova, consultant FAO în Rusia.

”Pentru consumatorii de la noi, producția moldovenească este, automat o garanție a calității, a gustului bun și tradițional. Distanța dintre Republica Moldova și aceste regiuni (un pic mai îndepărtate ale Rusiei) nu este chiar atât de mare, în comparație cu același  Uzbechistan, sau Azerbaijan, de unde importăm destul de multe produse agricole: prune, mere sau legume. Dar dacă e să comparăm cu distanța până în  Iran sau Chile, care la fel sun prezente pe piața de la noi, putem spune că suntem chiar vecina. Este necesar doar să cunoașteți cerințele de calitate, cantitățile necesare și actele de care este nevoie pentru ca să accedeți pe piața de acolo. De aici rămâne doar un pas- să le respectați, or exportul în concepția modernă este o relație corectă și cinstită între vânzător și  cumpărător”, mai punctează Alla Sagoiacova,

Vice-președintele raionului Nisporeni, Dl Ion Țugulea, prezent la seminarul care s-a desfășurat pentru producătorii din regiune, susține că aceasta este o școlarizare foarte utilă pentru producătorii din țara noastră.

” Eu cred că astfel de seminare de instruire și informare sunt foarte importante – atât pe plan național, cât și pe plan internațional pentru că, având producție, având materie primă, având frigidere, în care s-au investit o grămadă de bani, producătorul adesea se pomenește în situația că nu știe unde să-și vândă marfa. Aș vrea chiar să mulțumesc AGROinform-ului pentru faptul că a avut posibilitatea să adune aici producători din regiune. Mulțumesc și experților de peste hotarele RM care au selectat raionul Nisporeni ca un centru de producere a poamei, a prunelor, a merelor și sun sigur că acest seminar este benefic pentru producători, care în acest fel au parte de încurajare pentru a produce și a realiza producția pe care o cultivă pe suprafața pe care o are în posesie”, ne-a declarat Dl Ion Țugulea.

La rândul lor, producătorii agricoli, spun că își dau bine seama de faptul că au nevoie de astfel de instruiri. Astfel, spun ei, unele aspecte care țin de realizarea producției sunt puse la punct.

”Eu, personal, cresc prune. An de an îmi pun întrebarea: unde s-o vând? Trebuie să învățăm cum să găsim acele piețe. Este nevoie de informație de acest fel. Și astfel de producători ca mine sunt foarte mulți. O ieșire din situație, cred că ar fi ca să ne cooperăm pentru ca împreună să ieșim la export. De unul singur este foarte greu” susține  Tamara Ulinici, producător agricol din satul Vărzărești, Nisporeni.

”La acest seminar am aflat unde putem să vindem producția. Omul informat este un om deștept, așa se spune, de aceea suntem bucuroși să participăm la astfel de seminare ori de câte ori avem posibilitatea. Noi ne străduim să producem calitativ, dar pentru a realiza producția trebuie să cunoaștem mult mai multe”, recunoaște  Gheorghe Tabără, fermier din Nisporeni.

Marchetingul în agricultură este probleme problemelor pentru producătorii de la noi, mai spuneau cei prezenți la seminar.  Cum trebuie să ne realizăm producția noastră, cum să găsim piețe de desfacere, cum să pregătim pachetele de documente pentru export – toate acestea avem de învățat, susțin aceștia.

Consultanții FAO mai recomandă agricultorilor să nu comercializeze producția lor pe o piață suprasaturată. Să țină cont de cerințele fiecărei piețe regionale în parte, dar pentru asta, este nevoie de informare.

Proiectul este finanțat de către Organizația Națiunilor Unite pentru Agricultură și Alimentație.

 

Создание сайта Studio Webmaster