publicatii




istorii

 

baner

 

Get Adobe Flash player

ORHEI FRUCT PDF Imprimare Email

Asocierea facilitează activitatea producătorilor agricoli img_4661

Cooperativa de marketing Orhei-Fruct a fost fondată în anul 2006, cu suportul Federaţiei AGROinform, de 7 producători din zona Orhei şi Teleneşti cu scopul de a facilita comercializarea fructelor şi a obţine un profit constant.

Membrul cooperativei, Mihai Savin spune: „Am decis să ne cooperăm pentru că întâmpinam dificultăţi la exportul producţiei. La încheierea unui contract cumpărătorul cere cantităţi de ordinul a mii tone de fructe, de o anumită calitate care să fie livrate într-o anumită perioadă. Un producător de sine stătător nu va reuşi să respecte aceste condiţii".

Membrii cooperativei produc mere, prune, cireşe, piersici şi caise, aplică şi respectă aceleaşi tehnologii la producerea şi comercializarea fructelor de calitate înaltă cu marca Orhei-Fruct.

Astfel, în anul 2006 prin intermediul cooperativei s-au făcut vânzări de fructe la export şi la prelucrare în valoare de circa 1,5 milioane lei, în anul următor vânzările au crescut până la 2,5 mln. lei.

În prezent, Orhei-Fruct are 12 membri ordinari şi 10 membri asociaţi. Cooperativa organizează comercializarea în comun a fructelor obţinute şi aprovizionează membrii cu mijloace de protecţie a plantelor şi ambalaje. Membrii înfiinţează plantaţii cu soiuri solicitate pe piaţă, produc individual, iar la comercializare se cooperează.img_4667

Anual, cooperativa are ca scop să realizeze 1000 tone de fructe în stare proaspătă la export şi circa 2,5 mii tone la prelucrare. Vânzările au evaluat de la 1254 mii lei în 2006 la 4 mln. lei în 2010 din care 2 mln. lei constituie suma obţinută din export.

În anul 2007, Orhei-Fruct a reuşit o performanţă extraordinară pentru piaţa merelor din Republica Moldova. Datorită cooperării, producătorii au reuşit să influenţeze preţul de vânzare al merelor oferit de fabricile de prelucrare din ţară, astfel obţinând un preţ bun pentru fructele industriale. După mai multe negocieri, Cooperativa a reuşit să-i convingă pe producătorii de sucuri şi conserve din fructe să plătească circa 3 lei pe kilogramul de mere, comparativ cu 1,4 lei preţul propus iniţial.

Managerul cooperativei, Ruslan Savin afirmă că cooperativa lucrează la export cu companii din Rusia, Ucraina şi România, cu fabricile de conserve din regiune ca Orhei Vit, dar negociază şi cu fabrici de procesare din România şi Ucraina.

„Orhei-Fruct are o strategie de dezvoltare pe termen lung care prevede ca cooperativa să comercializeze fructe şi în perioada rece a anului. În acest scop se creează nuclee cu frigidere şi linii de ambalare. La moment, membrii cooperativei dispun de capacităţi de păstrare în frigidere moderne cu capacitatea de 1000 de tone în care sunt depozitate fructele în perioada octombrie-martie", afirmă Ruslan Savin.

Managerul subliniază că membrii cooperativei beneficiază de un şir de avantaje:

  • cooperativa oferă o piaţă garantată pentru fructele membrilor la preţul de piaţă;
  • economisesc timpul şi banii pe care ar fi trebuit să-i dedice comercializării producţiei;
  • venituri suplimentare din exportul fructelor;
  • cooperativa are o putere de negociere mai mare,datorită cantităţilor mai mari şi spectrului de produse oferite;
  • informaţii despre cerinţele şi tendinţele pieţei;ruslan savin presedinte al cooperativei
  • acces continuu la informaţii şi schimb de experienţă – cooperativa fiind clubul producătorilor de fructe din regiune;
  • instruire şi informare pentru dezvoltarea noilor tehnologii de producere şi depozitare a fructelor.

Pentru viitor, membrii cooperativei Orhei-Fruct doresc să construiască frigidere pentru depozitarea fructelor cu o capacitate de 5000 tone şi să asambleze o casă de ambalare. Să promoveze marca comercială Orhei-Fruct, respectând standardele de calitate, să livreze fructe în stare proaspătă pe parcursul a 7 luni ale anului, atât pe piaţa internă, cât şi pe cea externă.